Senioren mobieler geworden door e-bike, maar risico op ongeluk groter
Met de komst van de e-bike zijn ouderen een stuk mobieler geworden. Dit is de conclusie van Univé op basis van CBS-cijfers die het ‘fietsgedrag’ van Nederlanders weergeven. Helaas is met de opmars van de e-bike echter ook het risico op verkeersongelukken bij ouderen toegenomen. Senioren zijn tussen 2010 en 2017 wel 13,4% sneller geworden op de fiets, terwijl andere fietsgebruikers ongeveer even snel zijn blijven fietsen. Senioren zijn ook langere afstanden gaan afleggen, gemiddeld 33% meer dan voorheen. De toename in afgelegde afstanden en snelheid staan volgens Univé in verband met de populariteit van e-bikes onder ouderen.
Al 90% van de verzekerde fietsen van 65-plussers is een e-bike
In 2019 werd een recordaantal nieuwe e-bikes aangeschaft volgens data van onder andere de RAI Vereniging en BOVAG. Dit ziet Univé ook terug in het aantal fietsverzekeringen dat in 2020 werd afgesloten. Bij negen van de tien 65-plussers die een fiets verzekeren, gaat dat om een e-bike. Veel meer dan bij jongere fietsgebruikers.
Verkeersongevallen veelal eenzijdig
Naast een grotere reikwijdte met de fiets, ziet Univé ook de keerzijde van de populariteit van de e-bike. Het aantal verkeersongelukken waarbij een e-bike in het spel is, neemt toe. Etienne de Cooker, directeur van Univé Schade: “Niet zelden gaat het dan om eenzijdige ongelukken. Dit toont aan dat de snelheidsrisico’s van de e-bike nogal eens worden onderschat en dat verkeerssituaties soms niet tijdig worden overzien.”
Zorgen over veiligheid
De veiligheidszorgen over e-bike-gebruik door ouderen worden ondersteund door verkeersletselcijfers over 2018 die VeiligheidNL publiceerde. Het aantal fietsongevallen dat spoedeisende hulp vereist bleek in tien jaar tijd met 30% gestegen. 40% van de SEH-slachtoffers was in 2018 bovendien 55 jaar of ouder. Bij ongevallen met e-bikes, bleek 83% van de getroffen fietsers 55-plusser te zijn en er was vaker sprake van een eenzijdig ongeluk dan bij gebruik van een gewone fiets.
De e-bike zelf is volgens De Cooker niet de oorzaak van de gevaren, maar het risico op schade en ongelukken is vooral te relateren aan de ervaring van de e-bike-gebruiker. Daarom is het aan te raden om bij gebruik van een e-bike eerst een (korte) cursus te volgen waarin ouderen leren omgaan met hun e-bike.
Over TK Home Solutions
TK Home Solutions is wereldwijd bekend als specialist in liften en trapliften. Vooral vanwege onze technische kennis die wordt doorvertaald naar gebruiksvriendelijke producten in huis. Met TK Home Solutions komt maar liefst 200 jaar innovatie, kwaliteit en vooral ervaring met technische installaties binnen handbereik voor u als consument. Onze maatwerkproducten proberen we zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij individuele woonwensen en elk persoonlijk budget. Een thuislift of traplift installeren is vaak minder ingrijpend en beter betaalbaar dan wordt gedacht. Niet voor niets hebben we in de afgelopen 65 jaar al meer dan 50.000 trap- en huisliften van TK Home Solutions in Nederland geïnstalleerd.